Per fi, han arribat a Oliva les fotografies, plànols i algunes peces menudes del que fou el Palau dels Centelles.

Estos plànols i fotografies són els que van fer l’equip d’arquitectes Danesos, Eric Fisher i Vilheim Lauritzen, que vingueren per a estudiar la seua possible compra a principis del Segle XX.

Els documents es trobaven, així com altres peces, en els dipòsits de la Hispanic Society, amb sèu a Nova York, on encara podem trobar importants parts del nostre palau .

La donació no hagués pogut fer-se si no fora per la voluntat del hereus de Fisher, qui sempre havien volgut que esta documentació tornés a Oliva.

El llarg procés de tornada el va obrir la que fou Regidora de Patrimoni, Imma Seguí, i ha estat després continuat per Rosanna Torres des de la Regidoria de Museus. Estes regidores, junt a la ingent tasca de l’Arqueòleg Municipal Vicent Burguera, al que s’ha de sumar el recolzament d’Associacions com la Centelles-Riusech, han fet possible que desprès de molts anys de gestió, s’haja aconseguit dur a terme la cessió definitiva d’estos documents.

Per a la presentació en roda de premsa, ha vingut el conservador Marcus Burke, com a representant de la Hispanic Society.

Les 115 peces i documents es podran admirar, al Museu Arqueològic d’Oliva, on estaran exposades les seues copies, reservant-se els originals per als estudiosos.

El fet és molt important, ja que la reversió o tornada d’obres d’art i patrimoni de manera definitiva al lloc d’origen no sol produir-se, llevat de casos aïllats com es este.

Estem d’enhorabona!!!