El passat 5 de desembre, la Regidoria de Medi Ambient va col·laborar amb SEO/BirdLife (Societat Espanyola d’Ornitologia) per la construcció de caixes-niu que posteriorment s’havien d’instal·lar en el Parc de La Marjal Pego-Oliva. El taller es va realitzar en el parc de L’Hort de La Bosca i va estar dirigit per voluntaris de la mateixa fundació.

Com s’observa en l’àlbum fotogràfic, un grup de persones, pares i xiquets, van participar en l’elaboració de les caixes-niu. Un taller que persegueix diferents objectius: d’una banda, conscienciar als xiquets de la importància de la conservació d’algunes espècies d’aus com ara rapinyaires i quiròpters i, d’altra, mantenir l’equilibri natural de les espècies que corren perill d’extinció. La regidora de Medi Ambient, Imma Ibiza, ha destacat la importància de mantenir aquestes espècies, donat que són grans depredadores de mosquits.

Finalment, les caixes-niu van ser instal·lades en el Parc de la Marjal Pego-Oliva, la setmana passada. Una actuació conjunta i coordinada en la qual s’ha aconseguit implicar i que col·laboraren organismes públics com ara conselleria, els ajuntaments d’Oliva i Pego, així com una organització social: el grup local “Levante” de SEO-Birdlife.

Les tasques s’han coordinat de la següent manera: els voluntaris de SEO van elaborar caixes-niu per a rapinyaires menudes (xoriguers, mussols, òlibes…); l’equip d’educació ambiental del parc, juntament amb la brigada i l’ajuda de diversos grups d’escolars, van realitzar refugis de fusta per a rates penades; la Regidoria de Medi Ambient i la d’Obres i Serveis de l’Ajuntament d’Oliva van aportar els pals de fusta necessaris per a la seua ubicació, així com el transport fins als punts d’instal·lació; mentre que la Regidoria d’Agricultura i la de Medi Ambient de l’Ajuntament de Pego van​​ cedir una retroexcavadora que va facilitar la instal·lació dels pals i les caixes a la brigada de manteniment del parc.

En total, s’hi han instal·lat 7 caixes-niu per a rapinyaires i 30 refugis de quiròpters, en diferents zones de la marjal, tant en els arrossars com en la zona de reserva dels dos termes municipals. A més a més, s’ha reutilitzat un pal d’una línia elèctrica desmantellada per a la ubicació d’algunes de les caixes.

Amb aquesta actuació es pretén facilitar la reproducció i presència en el parc natural d’espècies protegides, com són les rapinyaires i els quiròpters; contribuir en el control de plagues agrícoles tant de rosegadors com d’insectes que afecten negativament el cultiu de l’arròs; i, per últim, ha estat possible la col·laboració de diferents entitats en benefici de la conservació d’una de les joies del patrimoni natural valencià: el Parc Natural de la Marjal de Pego-Oliva.

Fotos del taller de caixes nius a l’Hort de La Bosca

Imma Ibiza ha volgut agrair el gran esforç de tots els col·lectius i institucions que han participat, alhora que ha animat a tots els i les veïnes d’Oliva a participar de les diferents activitats organitzades amb criteris mediambientals.