El Consell General de Compromís ha fet hui el tret d’eixida per a les eleccions europees de maig de 2014 i ho ha fet amb la presa de grans acords que han comptat amb un ampli consens dels representants de BLOC, Iniciativa del Poble Valencià, Els Verds-EE i de Gent de Compromís. També, s’ha acordat obrir el 18 de febrer el procés de primàries per a les europees i fer la votació el 21 de març.

El primer gran acord, amb el suport de més del 90% dels consellers i conselleres generals, ha estat l’aprovació dels criteris per a la confecció d’enteses electorals per aconseguir representants al Parlament Europeu. El document aprovat obri la porta a un pacte amb les formacions polítiques de l’estat que estan dins de la gran coalició europea ALE-Verds i amb Equo, formació ecologista amb la qual Compromís té un acord des de les passades eleccions generals. Ara, la tasca de l’executiva de la coalició serà tancar les condicions d’eixos acords, que s`hauran d’aprovar pel Consell General de Compromís.

El Consell General de Compromís també ha donat el vistiplau a la proposta de reglament de primàries aprovat per l’executiva, incloent-hi esmenes que han servit per a perfilar millor el document. En grans línies, el reglament de primàries de Compromís per a les eleccions europees estipula que les primàries seran obertes a tota la ciutadania, podent participar militants, simpatitzants i qualsevol persona major de 16 anys veïna del País Valencià que haja declarat la seua voluntat de compartir el valors de la coalició Compromís.El reglament de primàries estableix dues eleccions específiques, una per elegir la capçalera de Compromís al Parlament Europeu i una altra per a triar la resta de la llista. S’estableix una salvaguarda de la pluralitat en què, si escau, s’utilitzarien els llocs 2, 5 i 7 de la llista. Respecte al reglament aprovat per l’executiva,s’han inclòs esmenes també per a la salvaguarda de la paritat, amb la qual, en trams de dos en la llista, sempre hi haurà un candidat de cada sexe.

L’esmena que introduïa que el vot ponderat fóra l’únic mecanisme de pluralitat de les primàries, ha estat rebutjada amb 138 vots en contra, 45 a favor i 23 abstencions. Finalment, els consellers i conselleres de Compromís, han donat el vistiplau a la totalitat del reglament amb 180 vots a favor, 19 abstencions i cap vot en contra.

Els portaveus de Compromís han pres la paraula per a defensar l’acord i Enric Morera ha assegurat que es tracta d’un acord “importantíssim, perquè és un gran treball que s’ha millorat amb esmenes i que demostra la voluntat de Compromís per la democràcia, per créixer i per fer possible un canvi polític a favor de les persones”. Morera ha insistit que el PP “ens ha portat a la ruïna més absoluta i per això anem a treballar pel canvi, on anem a tindre un paper molt destacat”.

Mònica Oltra també ha reconegut que hui, Compromís el que ha aconseguit és “que totes les persones i maneres de pensar del projecte tinguen visibilitat en la nostra candidatura. Hui presentem a la societat un projecte plural i divers, com la societat”. De fet, l’acord de les primàries va més enllà per a Oltra, qui ha dit que quan governe Compromís, “farem el mateix, parlarem amb tot el món. El nostre acord és el reflexe del que volem ser i del que som, de com ens presentem a la societat i de com governarem este país”.