Els Arxius Municipals de Gandia i d’Oliva han tornat a posar a disposició dels seus usuaris nous documents en línia, a través del conveni signat recentment per tal de col•laborar en la digitalització de fons documentals d’interés per a ambdues entitats. Aquest conveni, que reforça la vocació de projecció comarcal de l’Arxiu Històric de Gandia, “reforça també la voluntat de l’Arxiu Municipal d’Oliva d’aportar fons d’interés tant per a la història de la mateixa ciutat com de la comarca”, segons David González, Regidor de Cultura d’Oliva.

Els documents es podran consultar en la web de l’Ajuntament d’Oliva, i també a la sala de lectura de l’Arxiu Històric de Gandia, i Centre Comarcal d’Arxius.
En concret, s’han incorporat un dietari manuscrit redactat l’any 1944 pel veí d’Oliva Batiste Sifres Pascual, militant anarquista empresonat en diverses ocasions després de la Guerra Civil; els estatuts i altres documents de la Cooperativa Popular Agrícola d’Oliva, de l’any 1936, i dos llibres d’actes del Sindicat Agrícola “San Jaime Apóstol”, també d’Oliva, de les dos primeres dècades del segle XX, època de gran activitat d’aquesta mena d’organitzacions.
El dietari de Batiste Sifres, que pertany al fons personal de la seua familiar Mari Carmen Llopis Morell, és una bona mostra de la clandestinitat política en la dura època de la postguerra. Els altres documents són una prova de la intensa activitat associativa a la Safor en les primeres dècades del segle passat.
Tots els documents digitalitzats ara són completament inèdits, i han sigut facilitats per la veïna d’Oliva Maria Purificació Peiró Bertomeu.